Schoolwerk

Leren moet leuk zijn. Sterker nog, liefst heb je helemaal niet door dat je iets leert. Ik ben altijd op zoek naar wat het beste werkt. 


Professor Plons (foto: Maritiem Museum, Fred Ernst)

Lesmateriaal voor groep 3 en 4 van het basisonderwijs bij de actieve kindertentoonstelling Professor Plons in het Maritiem Museum Rotterdam (vormgeving Michiel Moorman).

Kwartetspel Professor Plons

Lesmateriaal voor groep 5 en 6  bij Professor Plons (vormgeving Michiel Moorman).

Maritiem Wereldspel Professor Plons

De Gouden Eeuw (foto: Maritiem Museum, Fred Ernst)

Werkbladen (basisonderwijs) voor de populaire museumles over de Gouden Eeuw bij de tentoonstelling Topstukken in het Maritiem Museum Rotterdam (vormgeving Michiel Moorman).

BO werkblad Gouden Eeuw

Voor de onderbouwles Sjaak de Scheepshond schreef ik een (digitaal) prentenboek waarmee op school de voorpret van het museumbezoek  kan beginnen. De illustraties van Michiel Moorman worden apart gedownload en geprojecteerd op smartboard.

Sjaak De Scheepshond Voorleesverhaal

Tijdens de coronacrisis was lesgeven op afstand de uitdaging. Met collega Karolijn van Vliet bedacht ik virtuele Koningsspelen met challenges die op een besloten Instagram-account werden uitgezet. Honderden films en foto's van sportende klasgenoten werden met elkaar gedeeld. Een groot succes! Toch nog samen sporten.

Dit filmpje geeft een compleet beeld van de opzet en resultaten.


Ik maak graag gebruik van omgevingsonderwijs. Het liefst trek ik er met de kinderen op uit, maar soms is een vlog het beste medium. Hieronder deel 3 van een serie vlogs over mijn fietsreis naar Rome.


Als docent aan de Pabo liet ik met collega Vincent Bax studenten kennismaken met omgevingsonderwijs en museumeducatie. Dit instructiefilmpje voor studenten geeft de essentie van de zogenaamde Terug-In-De-Tijd-Reis weer. Het project werd in 2015 genomineerd voor de Museumeducatieprijs.